מהי כתובה?

כל מי שהיה בחתונה בה בני הזוג נישאו על ידי רב מכיר את הרגעים בהם ישנו עיסוק מתמשך בנוגע לכתובה. מכיוון שלא כולם בקיאים בנושא ופעמים רבות אפילו לא יודעים מהי הכתובה, דבר שכדאי לדעת בעיקר במקרה שמתחתנים ברבנות ננסה להסביר מהי המשמעות שלה.

הכתובה היא בעצם מסמך משפטי שמפרט את ההתחייבויות של הבעל כלפי אשתו לעתיד, התחייבויות ימשכו לאורך כל שנות הנישואין ומטרתן למנוע מהגבר לגרש את האישה ללא הצגת סיבה מוצדקת לפי ההלכה. במקרה בו הבעל יגרש את האישה יהיה עליו לפצות אותה ב"תשלום דמי כתובה ותוספת כתובה", במילים אחרות – יהיה עליו להעביר לה כספים. המחויבות לשלם לאשה פיצויים במידה שיתבצע גירוש מרתיעה את הגבר ונותנת לאשה בטחון כלכלי שכן הגבר לא יוכל להתחמק ממצב בו הוא יגרש אותה באופן שאינו תואם לחוקי ההלכה.

מה כוללת הכתובה? מהי "כתובה כשרה"?

מהי כתובה?

כדי שהכתובה תהיה כשרה היא צריכה לכלול את השמות של החתן, הכלה ושמות הוריהם. לאחר שהשטר נכתב יש לערוך קניין שלפיו הבעל מתחייב לכל הכתוב בכתובה, מדובר על "קניין חליפין" (פעולה בה מוחלפים שני חפצים), הפעולה נעשית באמצעות נתינת חפץ לרב.

הכתובה מפרטת את הסכום שיהיה על הבעל לשלם לאשה במידה שהוא יחליט לגרש אותה על ידי מתן גט.  הכתובה תפרט מהי הנדוניה שיהיה עליו להשיב ומהו תשלום המזונות שיינתנו לאשה במשך תקופת הנישואים.

לאחר פעולה זו החתן נותן לכלה את כתובתה והיא רוכשת את הזכויות שלה. קניין החליפין צריך להתבצע מול שני עדים כאשר לפי המנהג העדים מעידים על טקס הקידושין ומוסיפים חתימה לשטר הכתובה. נוסף לחתימתם של שני העדים מוסיף הבעל את חתימתו. הכתובה נמסרת בין שלב הקידושין ובין השלב בו נאמרות שבע ברכות.

סיום נישואין – מות הבעל ותביעת כתובה

ישנם שני מצבים בהם יכולה האישה לתבוע את כתובתה, מצבים אלו הינם: גירושין או מות הבעל.

מות הבעל – במקרים בהם הבעל נפטר יכולה האישה לפנות אל בית המשפט לענייני משפחה או אל בית הדין הרבני ולהגיש תביעת כתובה, התביעה תהיה נגד עיזבון הבעל. לאשה אסור לדרוש מהבעל את הכתובה בתקופת הנישואים בגין חשש שיורשיו של הבעל לא יסכימו לשלם לה. יחד עם זאת, במקרים בהם מדובר על סכום סביר יש לכתובתה של האישה דין קדימה בקבלת התשלום, את שארית התשלום משלמים בהתאם לחלוקת דרגות רגילה – סעיף 104 של חוק הירושה, סעיף זה קובע את סדר העדיפות שבין חובות העיזבון.

תביעת כתובה במטרה להתגרש – במקרים בהם האישה מחליטה להגיש תביעת כתובה כדי להתגרש היא יכולה לפנות אל בית הדין הרבני בלבד. במקרים אלו רצוי לפנות אל בית הדין הרבני בטרם נפתח תיק הגירושין כדי לבדוק כיצד הפרידה עלולה לפגוע באשה. ניתן לומר שהאישה רשאית להגיש תביעה רק במקרים בהם בעלה הגיש תביעת גירושין ללא עילה מוצדקת. לצערן של נשים רבות, ברוב המקרים לא החליט בית הדין הרבני לחייב את הבעל לשלם דמי כתובה.

כיצד יכולה אישה שמעוניינת לתבוע את כתובתה לשפר את סיכויי ההצלחה?

הטקס הגדול שמטרתו לספק לאשה תחושת ביטחון לא תמיד מוכיח את עצמו, שכן במקרה שהאישה מעוניינת להתגרש ואכן מגישה תביעת כתובה, לא תמיד היא מקבלת את הכספים שהובטחו לה.

כדי להגדיל את סיכוייה של האישה לקבל את הכספים עליה להיות מודעת לדבר עוד לפני השלב בו הכתובה מנוסחת. מקרים בהם הכתובה מבטיחה לאשה סכום גבוה מאוד שאינו סביר בהשוואה להכנסות של בעלה העתידי יפגעו בסיכוייה לקבל את הסכום שהובטח לה במקרה של תביעת כתובה. בניגוד לכך – סכום סביר ישפר את סיכוייה להשיג את מבוקשה. יש לציין שסכום נמוך מדי אינו הפתרון שכן סכום שנמוך בצורה קיצונית לא יהיה שווה את המאמצים. סכום הגיוני שיקבע בעזרת עורך דין מנוסה שמתמחה בתחום יגדיל את סיכוייה של האישה לקבל את הכספים.

פעולה נוספת שיכולה לשפר את סיכויי ההצלחה של התביעה היא עריכת בדיקה. המטרה של הבדיקה היא לוודא שלא קיימים בכתובה ליקויים שעלולים לפגוע בתוקפה, ליקויים אלו אינם קשורים לנסיבות שבגללן החליט הבעל לגרש את האישה. יש לציין שישנם מצבים בהם הבעלים טוענים שקיימים ליקויים בכתובה כדי להימנע מתשלום, בחינת הכתובה על ידי עורך דין גירושין מקצועי תסייע במניעת מצבים מסוג זה.

נוסף על כך, יעלו סיכוייה של האישה לקבל את הסכום שהובטח לה במקרים בהם הבעל התנהג באופן פסול כאשר האישה יכולה להוכיח זאת על ידי ראיות.

מקרים נוספים בהם האישה תהיה זכאית לקבלת הכספים יכולים להתרחש כאשר הבעל חולה במחלות, סובל ממומים וסובל מבעיות רפואיות עליהם האישה לא ידעה לפני החתונה, במקרים אלו על האישה להציג ראיות שמוכיחות שהבעל אכן סובל מהבעיות הללו.

כמו כן, יכול בית הדין לחייב את בעלה של האישה בתשלום במקרים בהם האישה מציגה הוכחות לכך שהיא ניסתה להגיע לשלום בית. לחילופין – מצב בו האישה עזבה את הבית ללא נסיבות מוצדקות פוגע בסיכויים של האישה לקבל את כתובתה ומזונותיה.